ΠΜΣ «Σπουδές στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας»

Lang: enLang: el

Περιγραφή

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας προσφέρεται από τη Σχολή Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημιακού Κέντρου Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας. Στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος εξετάζεται η ιστορία και η αρχαιολογία της αρχαίας Μακεδονίας και των Μακεδόνων, καλύπτοντας το διάστημα από τη Μυκηναϊκή μέχρι τη Ρωμαϊκή εποχή.

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας είναι σχεδιασμένο ώστε να παρέχει σπουδές μεταπτυχιακού επιπέδου στην αρχαιολογία, την ιστορία και γενικότερα τον πολιτισμό της αρχαίας Μακεδονίας. Εστιάζει στην απόκτηση εξειδικευμένης γνώσης επάνω σε ζητήματα που αφορούν τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο στην αρχαία Μακεδονία, καθώς και σε γενικά πολιτισμικά θέματα (θεσμοί, τέχνες, θρησκεία, διάλεκτοι) στη Μακεδονία και τον ευρύτερο ελληνιστικό κόσμο. Έμφαση δίνεται στην ολοκληρωμένη και σε βάθος προσέγγιση της μελέτης της αρχαίας Μακεδονίας και της πολιτισμικής της επιρροής, σε ένα πανεπιστήμιο που βρίσκεται στην καρδιά της Μακεδονίας και δίπλα στις αρχαιολογικές της θέσεις.

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας κάνει δεκτούς/ές, μετά από προσεκτική διαδικασία επιλογής, πτυχιούχους Ιστορίας, Αρχαιολογίας, Κοινωνικών Επιστημών, Ανθρωπιστικών Σπουδών, Εθνογραφίας, Δημοσιογραφίας, Βαλκανικών, Μεσογειακών ή Ανατολικών Σπουδών και άλλων συναφών αντικειμένων, από ελληνικά πανεπιστήμια ή ισοδύναμα ιδρύματα του εξωτερικού.

Τα μαθήματα διεξάγονται αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα. Οι ακαδημαϊκοί που διδάσκουν στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών προέρχονται από πανεπιστήμια τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού.

Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης (Φ.Ε.Κ.)

Επανίδρυση

Κανονισμός

Τροποποίηση Κανονισμού του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών

Με μια ματιά
Info icon

Ημερομηνία έναρξης: Οκτώβριος 2024 (Ακαδημαϊκό έτος 2024-25, χειμερινό εξάμηνο)

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 31 Αυγούστου 2024 επέκταση μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου 2024 (αλλοδαποί υποψήφιοι)/30 Σεπτεμβρίου 2024 (έλληνες υποψήφιοι) ή έως ότου συμπληρωθούν οι θέσεις

Πανεπιστημιούπολη: Θέρμη, Θεσσαλονίκη

Διάρκεια/ Τύπος: 3 εξάμηνα (πλήρης φοίτηση) ή 6 εξάμηνα (μερική φοίτηση) / καθημερινές

Γλώσσα διδασκαλίας: Αγγλικά

Προυποθέσεις εισαγωγής:Πτυχίο από αναγνωρισμένο Πανεπιστήμιο

Προϋποθέσεις γλώσσας:πιστοποιημένη επάρκεια της αγγλικής γλώσσας [αναγνωρισμένο πιστοποιητικό επάρκειας επιπέδου Γ1 ή πρόσφατα αποκτημένο IELTS (με 6.5 και πάνω) ή TOEFL (IBT, 95 και πάνω) ή TOEIC (745 και πάνω)]

Τέλη φοίτησης: 2,500€ (συνολικά)

Διαδικασία αίτησης: Οι οδηγίες είναι διαθέσιμες στη σελίδα αίτησεων

Προκηρύξεις εισαγωγής: ΑΓΓΛ | ΕΛΛ

Arrow bottom
Arrow bottom reverse
Εντυπώσεις φοιτητών
talk bubble
Person Image
Ashwini Lakshminarayanan
MA in the Classical Archaeology and the Ancient History of Macedonia
-
The Faculty of Humanities (particularly the MA in Macedonia) and the administrative staff were extremely supportive during my time at the University. They were highly professional and ensured that I had the best advice possible in order to have a successful Ph.D application.

Πρόγραμμα

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδές στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας είναι ένα πρόγραμμα πλήρους φοίτησης διάρκειας 14 μηνών, το οποίο αποτελείται από τρία εξάμηνα. Τα μαθήματα διεξάγονται κυρίως τις καθημερινές, σε τρίωρες διδακτικές περιόδους. Τα πρώτα δύο εξάμηνα περιλαμβάνουν τα μαθήματα του προγράμματος. Κάθε διδακτική περίοδος έχει 13 εβδομάδες διδασκαλίας, οι οποίες ακολουθούνται από μια εξεταστική περίοδο διάρκειας 10 ημερών. Το τρίτο εξάμηνο αφιερώνεται στη συγγραφή της Μεταπτυχιακής Εργασίας. Το πρόγραμμα προσφέρεται επίσης ως μερικής φοίτησης. Η παρακολούθηση των διαλέξεων είναι υποχρεωτική. Υπάρχει όριο απουσιών. Το πρόγραμμα διατίθεται εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλείσθε να συμβουλευτείτε τον Οδηγό Σπουδών του Προγράμματος.

Προϋποθέσεις εισαγωγής

Προϋποθέσεις πτυχίου:
Προπτυχιακός τίτλος σπουδών από αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο

Γλωσσικές προαπαιτήσεις: IELTS (ακαδημαϊκό 6.5 και άνω), TOEFL (IBT, 95 και άνω) ή TOEIC (745 και άνω) ή αναγνωρισμένο από το ελληνικό κράτος πιστοποιητικό γνώσης της αγγλικής γλώσσας επιπέδου C1.

Περιγραφή μαθημάτων

Μαθήματα πρώτου εξαμήνου

Πρόκειται για ένα μάθημα, το οποίο εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στις λογοτεχνικές και επιγραφικές πηγές της Αρχαίας Μακεδονίας. Η ύλη του μαθήματος έχει δύο βασικούς στόχους. Ο πρώτος είναι να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες με τις λογοτεχνικές και επιγραφικές πηγές, οι οποίες παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία, τη γεωγραφία και τους θεσμούς της Αρχαίας Μακεδονίας, δίνοντας έμφαση στην περίοδο πριν την κατάκτηση του βασιλείου από τους Ρωμαίους. Ο δεύτερος στόχος είναι να εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στη σωστή μελέτη αυτών των πηγών, ασχολούμενοι με ζητήματα όπως η χρονολόγηση, η κατανόηση της αποσπασματικής διατήρησής τους, η εξέτασης σφαλμάτων και η απομάκρυνση από αντιφάσεις μεταξύ των πηγών και των σύγχρονων ερμηνειών τους. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα δοθεί συνοπτική περιγραφή της ιστορίας της Μακεδονίας μέσα από τα κείμενα των μεγάλων ιστορικών της Κλασικής και Ελληνιστικής εποχής καθώς και άλλων συγγραφέων, στους οποίους δεν γίνονται συχνές αναφορές (τοπικοί ιστορικοί, ποιητές, ρήτορες κ.ά.). Στο πλαίσιο της αφιερωμένης στην ελληνική ιστοριογραφία ενότητας, θα αναλυθεί, μέσω μίας μικρής εισαγωγής, ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο πρέπει να προσεγγίζονται οι πηγές, οι οποίες σώζονται στο σύνολό τους ή στο μεγαλύτερο μέρος τους καθώς και τα αποσπάσματα και οι έμμεσες αναφορές μεταγενέστερων συγγραφέων σε χαμένα σήμερα έργα. Μια επιλογή σχετικών αποσπασμάτων θα είναι διαθέσιμη για λήψη μέσω της πλατφόρμας e-learning. Μέρος αυτών θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης στο πλαίσιο του μαθήματος.

Μέρος του μαθήματος θα αφιερωθεί στις επιγραφικές πηγές της Αρχαίας Μακεδονίας και θα εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στις βασικές κατηγορίες, στις οποίες μπορεί να ταξινομηθεί το επιγραφικό υλικό και στις βασικές δημοσιεύσεις επιγραφών σχετικών με τη μελέτη της Αρχαίας Μακεδονίας. Επιπλέον, θα υπογραμμισθεί το πόσο καίρια έχουν αλλάξει και συνεχίζουν να αλλάζουν αυτές οι πηγές τη γνώση μας για την Αρχαία Μακεδονία. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στους βασιλικούς και δημόσιους θεσμούς και σε πληροφορίες (προερχόμενες κυρίως από επιγραφικές πηγές) που αφορούν στην κοινωνική διαστρωμάτωση, τον ρόλο των γενών, των ηλικιακών ομάδων, της εκπαίδευσης και της γνώσης γραφής και ανάγνωσης. Μια επιλογή επιγραφών θα ανέβει στην πλατφόρμα e-learning, ενώ ορισμένα κείμενα προερχόμενα από αυτές τις επιγραφές θα συζητηθούν στο πλαίσιο του μαθήματος. Τόσο τα λογοτεχνικά όσο και τα επιγραφικά κείμενα, θα δοθούν στην αγγλική και την ελληνική γλώσσα.

Βιβλιογραφία

  • Hatzopoulos M. B. (1996) Macedonian Institutions under the Kings I-II. Athens.
  • Hatzopoulos M. B. (2011) “Macedonia and Macedonians”, in R. J. Lane Fox (ed.), Brill’s Companion to Ancient Macedon. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 BC-300 AD, (ed.), Leiden, Boston, 43-49.
  • Hatzopoulos M. B. (2015) “Federal Makedonia” in H. Beck and P. Funke (eds), Federalism in Greek Antiquity, Cambridge, 319-340.
  • Ma, J. (2011) “Court, King and Power in Antigonid Macedonia”, in R. J. Lane Fox (ed.), Brill’s Companion to Ancient Macedon. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 BC-300 AD, (ed.), Leiden, Boston, 522-543.
  • Rhodes P. J. (2010) “The Literary and Epigraphic Evidence to the Roman Conquest”, in J. Roisman and I. Worthington (eds.), A Companion to Ancient Macedonia, Oxford, pp. 23-40.
  • Vanderspoel, J. (2010) “Provincia Macedonia”, in J. Roisman and I. Worthington (eds.), A Companion to Ancient Macedonia, Oxford, pp. 251-275.

Πρόκειται για ένα σύνθετο μάθημα, καθώς μελετά τόσο τα ιστορικά δεδομένα του αποικισμού των ακτών του βορείου Αιγαίου καθώς και τη δημιουργία των πόλεων του βασιλείου της Μακεδονίας.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι αποικίες ενσωματώθηκαν στο βασίλειο της Μακεδονίας, παρατηρούνται, ωστόσο, και ιδιότυπες σχέσεις. Για παράδειγμα, η πολιτική του Φιλίππου ΙΙ, προκάλεσε μεγάλη ταραχή στις αποικίες, ωστόσο την ίδια στιγμή, οι αποικίες προσέφεραν στους Μακεδόνες μεγάλες ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας.

Από την άλλη, η δημιουργία των πόλεων του Μακεδονικού βασιλείου είναι ένα πολύ σημαντικό ιστορικό γεγονός με διττή σημασία. Καταρχήν, αποτελεί ένδειξη της απώτερης και σημαντικής οργάνωσης του ίδιου του βασιλείου και, δευτερευόντως, επηρέασε τη ζωή του λαού της Μακεδονίας και πολλών άλλων πέραν αυτού. Στο πλαίσιο του μαθήματος, το πλούσιο αρχαιολογικό υλικό θα ερμηνευθεί και θα συνδεθεί με σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Η θεωρητική γνώση θα επικουρηθεί με επισκέψεις σε συγκεκριμένες αρχαιολογικές θέσεις.

Βιβλιογραφία

  • Published archaeological guides of the ancient Macedonian cities (Aigae, Pella, Amphipolis, Aiani, etc).
  • Volumes of the ΑΕΜΘ (Το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και Θράκη / Archaeological Work in Macedonia and Thrace).
  • Volumes of the Archaiologikon Deltion (Archaeological Bulletin) and the Praktika tis en Athinais Archaiologikis Etaireias (Proceedings of the Archeological Society at Athens).
  • Publications series of Olynthus, Thasos.
  • Ginouvès R., Ηatzopoulos M. B. (eds) (1993) Macedonia from Philip II to the Roman Conquest. Princeton. Athens.
  • Malkin I. (2016) Greek colonization: The Right to Return, in: L. Donnellan – Valentino Nizzo – Gert-Jan Burgers (eds.), Conceptualizing early colonization. Brussels, 27-50 (with previous literature).
  • Tiverios M. (2008) “Greek Colonisation of the Northern Aegean”, in Tsetskhladze G. (ed.), Greek Colonisation. An Account of Greek Colonies and other Settlements Overseas, vol. 2. Leiden-Boston, Brill, 1-129.
  • Winter E. (2006) Stadtspuren: Zeugnisse zur Siedlungsgeschichte der Chalkidiki. Wiesbaden.

Πρόκειται για ένα επιλεγόμενο μάθημα, το οποίο εισάγει την έννοια του μακεδονικού γεωγραφικού χώρου, καθώς και τις ιστορικές διαδικασίες της διαμόρφωσής του.

Η ύλη εστιάζει στο να εισαγάγει τους/τις φοιτητές/τριες στις βασικές έννοιες της διαδικασίας της ενσωμάτωσης γεωγραφικών περιοχών στη Μακεδονική αυτοκρατορία (κατακτήσεις, πληθυσμιακές μεταβολές, προσαρτήσεις) και στην κατανόηση των διακρίσεων ανάμεσα στη βασιλική χώρα και τη Μακεδονική χώρα, ανάμεσα στους υπηκόους και τους συμμάχους.

Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση με την έννοια των συνόρων, όχι μόνο ανάμεσα στη Μακεδονία και τα άλλα κράτη, αλλά επίσης εντός του βασιλείου, καθώς και η απεικόνιση της Μακεδονίας σε χάρτες και στη γεωγραφική γραμματεία της ύστερης Αρχαϊκής, της Μεσαιωνικής και της Σύγχρονης περιόδου.

Συγκεκριμένες περιοχές της Μακεδονίας εξετάζονται αναφορικά με τα πρότυπα κατοίκησης, ενώ έμφαση δίνεται στην περιοχή του Θερμαϊκού κόλπου.

Τέλος, οι φοιτητές/τριες ασκούνται στις μεθόδους ταύτισης αρχαίων και σύγχρονων γεωγραφικών όρων, χρησιμοποιώντας για τον σκοπό αυτό γραπτές, αρχαιολογικές, επιγραφικές και χαρτογραφικές πηγές. Η χαρτογραφική απεικόνιση της Μακεδονίας κατέχει κεντρικό ρόλο στο συγκεκριμένο μάθημα.

Βιβλιογραφία

  • Hammond N. G. L. (1972) A History of Macedonia I. Oxford.
  • Hatzopoulos M. B. (2006) La Macédoine: géographie historique, langue, cultes et croyances, institutions. Paris.
  • Manoledakis M., and Livieratos E. (2006) On the digital placement of Aegae, the first capital of ancient Macedonia, according to Ptolemy’s Geographia, Proceedings of the First International Workshop “Digital Approaches to Cartographic Heritage”. Thessaloniki, pp. 262-270. Also, in: e-Perimetron 2.1 (2007), 31-41 (electronic magazine in www.e-perimetron.org).
  • Manoledakis Μ. (2007) Απολλωνία Μυγδονίας. Εγνατία 11, pp. 73-90.
  • Manoledakis Μ. (2011) Η αρχαία Μακεδονία στη χαρτογραφία. In Grammenos D. B. (ed.), Στη Μακεδονία από τον 7ο αιώνα π.X. ως την ύστερη αρχαιότητα. Μελέτες και λήμματα για την 3η εκθεσιακή ενότητα της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Thessaloniki, pp. 45-75.
  • Papazoglou F. (1988) Les villes de Macédoine à l’époque romaine. Athens.

Το μάθημα αποτελείται από μια σειρά διαλέξεων που στόχο έχουν να εισαγάγουν τους/τις φοιτητές/τριες στην προϊστορία της Μακεδονίας και καλύπτουν όλο το εύρος της προϊστορίας, από την Παλαιολιθική και τη Νεολιθική εποχή μέχρι το τέλος της Εποχής του Χαλκού. Ο στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει και να συνθέσει τα δεδομένα από τον υλικό πολιτισμό, την οργάνωση του χώρου, την αρχιτεκτονική, την οικονομία και τις ταφικές πρακτικές, για όλες τις κύριες φάσεις της προϊστορίας, καθώς και τις ερμηνευτικές προσεγγίσεις που αφορούν την κοινωνική οργάνωση και την πολιτισμική αλλαγή στην πάροδο του χρόνου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σχέση της Μακεδονίας με άλλες περιοχές στο ευρύτερο γεωγραφικό και πολιτισμικό πλαίσιο των Βαλκανίων, του Αιγαίου και της Ανατολίας, αναφορικά με την αλληλεπίδραση, την κινητικότητα και τα δίκτυα ανταλλαγής που συνέβαλαν στη διαμόρφωση των προϊστορικών κοινοτήτων της Μακεδονίας.

Βιβλιογραφία

  • Andreou S. (2010) “Northern Aegean”, in: E. H. Cline (ed.), The Oxford Handbook of the Bronze Age Aegean (ca. 3000 – 1000 BC), Oxford, Oxford University Press, 643-659.
  • Andreou S., Fotiadis M., Kotsakis K. (2001) “Review of Aegean Prehistory V: The Neolithic and Bronze Age of Northern Greece”, in: T. Cullen (ed.), Aegean Prehistory. A Review, 259- 327. American Journal of Archaeology, Supplement 1. Boston, Archaeological Institute of America.
  • Kotsakis K. (2014) “Domesticating the periphery. New research into the Neolithic of Greece”. Pharos, 20 (1), 41-73.
  • Urem-Kotsou D. (2016) Salting the roads: connectivity in the Neolithic Balkans, in: Β. Molloy (ed.) Of Odysseys and Oddities: Scales and modes of interaction in the prehistoric Aegean and southern Balkans. Oxford: Oxbow Books, 123-141.
  • Valamoti S. M. (2004) Plants and People in Late Neolithic and Early Bronze Age Northern Greece. BAR International Series 1258. Oxford: Archaeopress.
  • Valamoti S. M. (2009) I arhaiovotaniki erevna tis diatrofis stin proistoriki Ellada. Thessaloniki: Studio University Press.
  • Α. Βλαχόπουλος, Δ. Τσιαφάκη (eds.) (2017), ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ, Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα, Αθήνα. (A. Vlachopoulos, D. Tsiafaki (eds.), Archaeology. Macedonia and Thrace. Melissa Publs. Athens).
  • Volumes of the ΑΕΜΘ (Archaeological Work in Macedonia and Thrace).

Τα ελληνιστικά βασίλεια αποτελούν τις δομές που ανέκυψαν μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τον σταδιακό διαμελισμό της Αυτοκρατορίας του μεταξύ των ανώτατων αξιωματούχων του και των στρατηγών του. Τα αχανή αυτά βασίλεια κληρονόμησαν και διένειμαν μεταξύ τους το μεγαλύτερο τμήμα της Αυτοκρατορίας του Αλεξάνδρου σε Μέση Ανατολή και Αίγυπτο. Διεξήγαν μεταξύ τους συνεχείς πολέμους και αποτέλεσαν το επίκεντρο της πολιτικής εξουσίας στην ανατολική Μεσόγειο. Οι ηγέτες τους κυβέρνησαν και φορολόγησαν πολλές και διαφορετικές εθνότητες, οι οποίες αλληλεπέδρασαν μεταξύ τους με διάφορους τρόπους. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις κυρίαρχες αρχές της εξωτερικής πολιτικής, της διοίκησης, της οικονομίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης των Ελληνιστικών Βασιλείων, μέσα από τη μελέτη επιλεγμένων λογοτεχνικών, επιγραφικών και παπυρολογικών πηγών.

Βιβλιογραφία

  • Allen R. E. (1983) The Attalid Kingdom: A Constitutional History. Oxford.
  • Aperghis J. J. (2004) The Seleucid Royal Economy: the Finances and Financial Administration of the Seleucid Empire. Cambridge.
  • Austin M. M. (2006) The Hellenistic World from Alexander to the Roman Conquest. A Selection of Ancient Sources in Translation. Cambridge.
  • Capdetrey L. (2007) Le pouvoir séleucide. Territoire, administration, finances d’un royaume hellénistique (312-129 avant J.C.) Rennes.
  • Erskine A. (ed.) (2003) Α Companion to the Hellenistic World Oxford.
  • Grainger J. D. (2010) The Syrian Wars. Leiden, Boston.
  • Grainger J. D. (2014) The Rise of the Seleucid Empire (323-223 BC): Seleukos I to Seleukos II. Barnsley.
  • Green P. (1990) Alexander to Actium. The Ηistorical Evolution of the Hellenistic Age. Berkeley.
  • Hansen E. V. (1971) The Attalids of Pergamon. Ithaca, London.
  • Ma J. (1999) Antiochos III and the Cities of Western Asia Minor. Oxford.
  • Manning J. G. (2010) The Last Pharaohs. Egypt under the Ptolemies. Princeton.
  • McShane R. B. (1964) The Foreign Policy of the Attalids of Pergamum. Urbana.
  • Sherwin-White S. M., and Kuhrt A. (1993) From Samarkhand to Sardis: a new approach to the Seleucid Empire. Berkeley.
  • Shipley Gr. (2000) The Greek World after Alexander, 323-30 B.C. London.
  • Walbank F. W. (1981), The Hellenistic World. Glasgow.
  • Walbank F. W., Astin A. E., Frederiksen M. W., and Ogilvie R. M. (eds.) (1984), The Cambridge Ancient History, Volume VII Part I: The Hellenistic World (second edition). Cambridge.
  • Will E. (1979) Histoire politique du monde hellénistique. Nancy.
  • Wolski J. (1999) The Seleucids: the Decline and Fall of their Empire. Krakow.

Το μάθημα αυτό ουσιαστικά επεκτείνει και συμπληρώνει το περιεχόμενο του μαθήματος Μνημειακή Τέχνη στην Μακεδονία. Τα θέματα που μελετώνται στα πλαίσια του μαθήματος καλύπτουν ένα σημαντικό μέρος του υλικού πολιτισμού της Αρχαίας Μακεδονίας. Περιλαμβάνουν πολλές κατηγορίες αντικειμένων και τεχνουργημάτων, τα οποία εξυπηρετούσαν πρακτικές ανάγκες (έπιπλα, όπλα, διάφορα μαγειρικά σκεύη κ.ά.), την ίδια στιγμή όμως θεωρούνται εξαιρετικά έργα τέχνης και τεχνικής. Η γνώση για τις αρχαίες τέχνες και τεχνικές συμπληρώνει και εμπλουτίζει την κατανόηση των φοιτητών/τριών για τον αρχαίο μακεδονικό πολιτισμό.

Βιβλιογραφία

  • Adam-Veleni, P., Kefalidou, E., Tsiafaki, D. (eds.) (2013) Pottery Workshops in Northeastern Aegean (8th-early 5th c. BC). Scientific Meeting AMTh 2010. Thessaloniki.
  • Adam-Veleni, P., Zografou, E. Koukouvou, A. Palli, O. and Stefani, E. (eds.) (2017) Figurines. A Microcosmos of Clay. An Exhibition. Thessaloniki.
  • Adam-Veleni, P. and Ignatiadou, D. (2012). Glass Cosmos, Catalogue of the Exhibition in the Archaeological Museum of Thessaloniki. Thessaloniki.
  • Barr-Sharrar B. (2008) The Derveni Krater. Princeton.
  • Descamps-Lequime S. (ed.) (2011) Au Royaume d’Alexandre le Grand. La Macedoine antique, Catalogue de l’exposition. Paris.
  • Drougou, S. and Touratsoglou, I. (2012) Topics on Hellenistic Pottery in Ancient Macedonia. Athens.
  • Fox L. R. J. (ed.) (2011) Brill’s Companion to Ancient Macedonia. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 BC-300 AD. Leiden and Boston.
  • Kottaridi A., and Walker, S. (eds) (2011) Heracles to Alexander the Great. Treasures from the Royal Capital of Macedon, a Hellenic Kingdom in the Age of Democracy. Oxford.
  • Papadopoulos, J.K. (2005). The Early Iron Age Cemetery at Torone, Los Angeles.
  • Tiverios, M., Μissailidou-Despotidou, V., Manakidou, E., and Arvanitaki, A. (2012) Η κεραμική της Αρχαϊκής εποχής στο βόρειο Αιγαίο και την περιφέρειά του (700-480 π. Χ.). Thessaloniki.
  • Manakidou, E. and Avramidou, A. (2019) Η κεραμική της Κλασικής εποχής στο βόρειο Αιγαίο και την περιφέρειά του (480-323/300 π. Χ.). Thessaloniki.
  • Tiverios, M., Nigdelis, P. and Adam-Veleni, P. (eds.) (2012) THREPTERIA. Studies on Ancient Macedonia. Athens.
  • Zimi E. (2011) Late Classical and Hellenistic Silver Plate from Macedonia. Oxford

Μαθήματα δεύτερου εξαμήνου

Ο σκοπός του μαθήματος είναι διττός:

  1. Να εισαγάγει τους/τις φοιτητές/τριες στην ιστορική περίοδο του Μακεδονικού βασιλείου και των σχέσεών του με τα γειτονικά ελληνικά και αλλοεθνή κράτη καθώς επίσης με τις πόλεις-κράτη του νότιου ελληνικού χώρου.
  2. Να υπογραμμίσει τα εγγενή γνωστικά ζητήματα αυτής της ιστορικής αφήγησης και πώς αυτά αντιμετωπίστηκαν από τους σύγχρονους μελετητές.

Βιβλιογραφία

  • Archibald 1. Z. – Davies J. – Gabrielsen V. – Olive G.J. (eds.) (2001), Hellenistic Economies, London/New York.
  • Errington R. M. (1990) A History of Macedonia. University of California Press.
  • Erskine A. (ed.) (2003) Blackwell Companion to the Hellenistic World. Oxford.
  • Ginouvès R., Ηatzopoulos M. B. (eds.) (1993) Macedonia from Philip II to the Roman Conquest. Princeton, Athens.
  • Hammond N. G. L., Griffith G. T. (1972-1988) A History of Macedonia I-III. Oxford.
  • Hammond N.G.L. (1989) The Macedonian State. Oxford.
  • Shipley G. (2000) The Greek World after Alexander 323-30. London.

Ο στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την τέχνη και τον πολιτισμό της αρχαίας Μακεδονίας μέσα από τα υλικά κατάλοιπα της περιοχής του μακεδονικού βασιλείου, τα οποία αποτελούν τεκμήρια της κοινωνικής, πολιτικής, θρησκευτικής και καθημερινής ζωής. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα μνημεία με μνημειακό χαρακτήρα. Μέσα από τη μελέτη τους, οι φοιτητές/τριες θα αποκτήσουν ένα μέτρο και ταυτόχρονα ένα μέσο για την αντικειμενική προσέγγιση στην πολιτισμική παραγωγή και τον αντίκτυπό της στην αρχιτεκτονική και τις τέχνες του ελληνιστικού κόσμου.

Τα περισσότερα από τα μεγάλα μνημεία σχετίζονται με τη θρησκευτική και την κοινωνική ζωή, όπως οι εντυπωσιακοί μακεδονικοί τάφοι, ή με την πολιτική και την οικονομική ζωή, όπως τα ανάκτορα, τα θέατρα και οι αγορές, ενώ άλλα, όπως τα έργα μεταλλοτεχνίας και οι τοιχογραφίες, εμπλουτίζουν ή επαναπροσδιορίζουν τη γνώση μας για τα πολύτιμα αγγεία και για την ελλιπώς τεκμηριωμένη αρχαία ελληνική ζωγραφική.

Βιβλιογραφία

  • Ginouves R. (ed.) (1993) Η Μακεδονία από τον Φίλιππο Β’ έως τη Ρωμαϊκή κατάκτηση. Athens.
  • Miller S. (1970) Hellenistic Macedonian Architecture, Diss. Bryn Mawr.
  • Lauter H. (1986) Die Architektur des Hellenismus. Darmstadt.
  • Ανδρόνικος M. (1987) «Hζωγραφική στην αρχαία Μακεδονία», ΑΕ 126, 363–382.
  • Γραμμένος Δ. (2004) Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Athens 2004.
  • Guimier-Sorbets A.-M., Hatzopoulos M., Morizot Y. (eds.) (2006) Rois, cités, nécropoles. Institutions, rites et monuments en Macédoine, Actes des colloques de Nanterre (Decembre 2002) et d’Athénes (Janvier 2004). Athens.
  • Brecoulaki H. (2006) La peinture funéraire de Macedoine: emplois et fonctions de la couleur IVe-IIe s. av. J.-C.. Athens.
  • Roisman J., Worthington I. (eds) (2010) A Companion to Ancient Macedonia. Oxford.
  • Lane Fox R. (ed.) (2011) Brill’s Companion to Ancient Macedon. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 BC – 300 AD. Leyden, Boston.
  • Descamps-Lequime S., Charatzopoulou K. (2011) Au royaume d’ Alexandre le Grand: la Macedoine antique, Musée du Louvre. Paris.
  • https://www.latsis-foundation.org/content/elib/book_18/pella_gr.pdf
  • Mangoldt H. von (2012) Makedonische Grabarchitektur: die Makedonischen Kammergräber und ihre Vorläufer. Tübingen.
  • Βλαχόπουλος Α., Τσιαφάκη Δ. (eds.) (2017), ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ, Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα. Athens.
  • Πλάντζος, Δ. (2019) Η τέχνη της ζωγραφικής στον αρχαιοελληνικό κόσμο, Αθήνα.

Τα νομίσματα συνιστούν απαραίτητο εργαλείο για τους αρχαιολόγους και τους ιστορικούς στην ερμηνεία του παρελθόντος. Παράγονταν σε μεγάλες ποσότητες από τις κρατικές αρχές και αποτελούν την κυρίαρχη μορφή χρήματος σε πολλές κοινωνίες για πάνω από δύο χιλιετίες. Τα εικονογραφικά μοτίβα και οι επιγραφές στις επιφάνειές τους είναι ιδιαίτερα διαφωτιστικά για την ιστορία, την ιδεολογία, τη θρησκεία και την τέχνη των κοινωνιών που τα εξέδωσαν και τα χρησιμοποίησαν. Τα μέταλλα που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους, το βάρος, το μέγεθος και η προέλευσή τους παρέχουν ένα πλήθος πληροφοριών για τη μελέτη των οικονομιών, για τις οποίες οι γραπτές πηγές είναι πενιχρές.

Το μάθημα εστιάζει στην εξέλιξη των νομισμάτων και στον ρόλο τους στην αρχαία Μακεδονία. Εξετάζονται διάφορα ζητήματα της παραγωγής νομισμάτων, της εικονογραφίας και της κυκλοφορίας τους στη Μακεδονία, από την Αρχαϊκή έως την Ελληνιστική και την περίοδο της Ρωμαϊκής δημοκρατίας. Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τη μεθοδολογία της νομισματικής – τη μελέτη των νομισμάτων – μέσα από μια σειρά ασκήσεων στην αναγνώριση, την περιγραφή και την καταγραφή των αρχαίων νομισμάτων, καθώς και με τη λειτουργία των νομισμάτων ως αρχαιολογικά τεχνουργήματα και σημαντικά εργαλεία για τη χρονολόγηση αρχαιολογικών θέσεων και στρωμάτων.

Βιβλιογραφία

  • Adam-Veleni, P. (ed.) (2000) Το νόμισμα στο μακεδονικό χώρο. Πρακτικά της Β΄ Επιστημονικής Συνάντησης. Νομισματοκοπεία, κυκλοφορία, εικονογραφία, ιστορία: Αρχαίοι, βυζαντινοί και νεότεροι χρόνοι, Οβολός 4, Thessaloniki.
  • Kourebanas T. (2011) “The chronology of the Hellenistic coins of Thessaloniki, Pella and Amphipolis”, in: N. Holmes (ed.), Proceedings of the XIVth International Numismatic Congress Glasgow 2009, Glasgow, 251-255.
  • Kremydi S. (2010) “Coinage and Finance”, in: R.J. Lane Fox (ed.), Brill’s Companion to Ancient Macedon. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 BC-300 AD. Leiden, Boston, 159-178.
  • Kremydi S. (2019) ‘Autonomous’ Coinages under the Late Antigonids, Μελετήματα 79, Athens.
  • Mørkholm O. (1991) Early Hellenistic Coinage: From the Accession of Alexander the Great to the Peace of Apamea (336-186 BC), Cambridge.
  • Τouratsoglou, Y. (1987) “Macedonia”, in: A.M. Burnett – Μ.H. Crawford (eds), The Coinage of the Roman World in the Late Republic, Proceedings of a Colloquium Held at the British Museum in September 1985, BAR International Series 326, Oxford, 53-67.
  • Touratsoglou, Υ. (2010) Συμβολή στην οικονομική ιστορία του βασιλείου της Αρχαίας Μακεδονίας (6ος-3ος αι. π.Χ.) / A Contribution to the Economic History of the Kingdom of Ancient Macedonia (6th-3rd Century BC), Κέρμα ΙΙ, Athens.
  • Tselekas P. (2015) “From the Aegean to the Mediterranean: Northern Greek silver in Southern Italy and Sicily in the 5th century BC”, in: P. Adam-Veleni – D. Tsangari (eds), Greek Colonisation: New Data, Current Approaches. Proceedings of the Scientific Meeting Held in Thessaloniki, 6 February 2015, Athens, 193-205.
  • Westermark U. (1989) “Remarks on the regal Macedonian coinage ca. 413-359 BC:, in: G. Le Rider – N. Waggoner – U. Westermark (eds), Kraay-Mørkholm Essays. Numismatic Studies in Memory of C. M. Kraay and O. Mørkholm, Louvain-La-Neuve, 301-315.

Το συγκεκριμένο μάθημα παρέχει τη δυνατότητα με τη βοήθεια των αρχαίων πηγών και του συναφούς αρχαιολογικού υλικού, να προσεγγίσουμε τη θρησκευτική ζωή στην αρχαία Μακεδονία.

Στο μακεδονικό πάνθεο, ο Ολύμπιος Ζευς, ο Διόνυσος, σε διάφορες μορφές, η Μητέρα των θεών και άλλες θεότητες κυριαρχούν με ιδιαίτερες λατρευτικές πρακτικές οι οποίες συνδέονται με την πολιτική οντότητα του έθνους ή του κράτους ή με αρχαϊκά μυστήρια. Μια σημαντική ηρωική μορφή είναι ο Ηρακλής, ο πρόγονος των Μακεδόνων.

Η θρησκευτική ζωή στη Μακεδονία συνδέεται άμεσα με την ιστορική εξέλιξη του βασιλείου και την ενσωμάτωση των εδαφών του στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, και μπορούν να παρατηρηθούν σε αυτή ένας συνδυασμός αρχαίων παραδόσεων και καινοτομιών.

Βιβλιογραφία

  • Duell S. (1977) Die Goetterkulte Nordmakedoniens in roemischer Zeit. Munich.
  • Lane Fox, A. J. (2011) Brill’s Companion to Ancient Macedon. Studies in the Archaeology and History of Macedon, 650 bc–300 AD. Leiden, Boston.
  • Ginouves R. (ed.) (1992) Μακεδονία. Athens.
  • Guimier-Sorbets Α. Μ., and Hatzopoulos M. (2006), Μελετήματα 45, Rois, Cités, Necropoles. Athens.
  • Papazoglou F. (1988) Les villes de Macédoine à l’époque romaine, BCH Suppl. XVI.
  • Roisman J., Worthington, I. (2010) A Companion to Ancient Macedonia. New Jersey.
  • Steimle C. (2008) Religion im römischen Thessaloniki. Sakraltopographie, Kult und Gesellschaft 168 v. Chr. –324 n. Chr. Tübingen.
  • Chatzinikolaou, K.G. (2011) Οἱ λατρεῖες τῶν θεῶν καὶ τῶν ἡρώων στὴν Ἄνω Μακεδονία κατὰ τὴν ἀρχαιότητα. Thessaloniki.

Το συγκεκριμένο μάθημα παρέχει τα βασικά εργαλεία για την κατανόηση της ιστορικής σημασίας της αρχαίας Μακεδονίας από τη σκοπιά της χρήσης της γλώσσας, που αποτελεί βασικό στοιχείο για τη διαμόρφωση της ταυτότητας των πληθυσμιακών ομάδων, τόσο των αρχαίων όσο και των σύγχρονων.

Στο πρώτο μέρος, το μάθημα εστιάζει σε θεμελιώδεις έννοιες όπως η εθνότητα, η γλώσσα, η διάλεκτος (και η σχέση μεταξύ τους) και εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στην κατανόηση των βασικών όρων και μεθόδων της ιστορικής-συγκριτικής γλωσσολογίας, καθώς και της διαλεκτολογίας. Οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με όψεις της γλωσσολογικής θεωρίας που μας βοηθούν να προσεγγίσουμε τις αρχαίες γλωσσικές ποικιλίες, οι οποίες, όπως συμβαίνει και με τη μακεδονική, διαθέτουν συχνά ελλιπή τεκμηρίωση.

Το δεύτερο μέρος του μαθήματος συνίσταται κυρίως στην κριτική εξέταση των δεδομένων για την αρχαία μακεδονική γλώσσα (συμπεριλαμβανομένων των προσωπικών ονομάτων), καθώς και τη σχετική, μακρόχρονη ακαδημαϊκή αντιπαράθεση. Η ποικιλόμορφη σύνθεση των αρχαίων μακεδονικών και η σχέση τους, καθώς και οι επαφές τους, με συγκεκριμένες παλαιοβαλκανικές γλώσσες καθώς και με τις αρχαίες ελληνικές διαλέκτους, ιδιαίτερα των γειτονικών περιοχών, θα αναλυθεί σε βάθος προτού επιχειρήσουμε να οδηγηθούμε σε ορισμένα γενικά συμπεράσματα.

Βιβλιγραφία

  • Chambers J. K. & Trudgill P. (2004) Dialectology, 2nd ed. Cambridge, pp. 3-44, 89-103 (= chapters: “Dialect and language”, “Dialect geography”, “Dialectology and linguistics”, “Boundaries”).
  • Crespo E. (2012) “Languages and dialects in ancient Macedon”. In: G.K. Giannakis (ed.), Ancient Macedonia: Language, History, Culture. Thessaloniki, pp. 121-131.
  • Hatzopoulos M. (2019) “Recent research in the ancient Macedonian dialect: consolidation and new perspectives”. In G. K. Giannakis, E. Crespo & P. Filos (eds.), Studies in Ancient Greek Dialects: from Central Greece to the Black Sea. Berlin/Boston, pp. 299-328.
  • Méndez Dosuna J. (2012) “Ancient Macedonian as a Greek dialect”. In: G.K. Giannakis (ed.), Ancient Macedonia: Language, History, Culture, Thessaloniki, pp. 133-145.
  • Panayotou A. (2007) “The position of the Macedonian dialect”. In: A.-F. Christidis (ed.), A History of Ancient Greek: From the Beginnings to Late Antiquity, Cambridge, pp. 433-443.
  • Sihler A. L. (2000) Language History: An Introduction. Amsterdam/Philadelphia, pp. 135-207 (= chapters: “Reconstruction”, “External aspects of language change”, “Written records”).

Ο στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις τεχνολογικές εφαρμογές στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς και ιδιαίτερα στην αρχαιολογία. Από την αρχή, οι αρχαιολόγοι ανέλαβαν το έργο της διατήρησης των ευρημάτων, τόσο ως πρωτογενή δεδομένα όσο και ως το μόνο πράγμα που επιβιώνει από μια συγκεκριμένη αρχαιολογική θέση. Η εμφάνιση των Τεχνολογιών Πληροφορικής, καθώς και των αρχαιολογικών επιστημών (π.χ. της αρχαιομετρίας) εφοδιάζουν την παραδοσιακή αρχαιολογική έρευνα με νέα εργαλεία και συμβάλλουν στην ανάπτυξη νέων προσεγγίσεων και μεθόδων. Η χρήση αποθετηρίων, τα γεωγραφικά πληροφορικά συστήματα (GIS), οι πολυμεσικές εφαρμογές, η τρισδιάστατη ψηφιοποίηση και αναπαράσταση, σε συνδυασμό με τις αναλύσεις υλικών και τις τεχνικές χρονολόγησης που προσφέρει η αρχαιομετρία, αντιπροσωπεύουν ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα των θεμάτων που διδάσκονται στο πλαίσιο του μαθήματος. Επίσης, παρουσιάζονται και διευκρινίζονται οι νέοι εξειδικευμένοι όροι που χρησιμοποιούνται σήμερα (ψηφιακή αρχαιολογία, ψηφιακή επιμέλεια, κυβερνοαρχαιολογία κ.ά.). Συνολικά, ο σκοπός του μαθήματος είναι η προετοιμασία των φοιτητών/τριών να εξασκήσουν την αρχαιολογία στον 21ό αιώνα.

Βιβλιογραφία

  • Bentkowska-Kafel A., Macdonald L. (2017) Digital Techniques for Documenting and Preserving Cultural Heritage, Kalamazoo and Bradford.
  • Evans T. L., Daly P., (eds) (2016) Digital Archaeology: bridging method and theory, Routledge 2016.
  • Κουτσούδης, Α. Παυλίδης, Γ. 3Δ Ψηφιοποίηση, Athens.
  • Lock G. (2003) Using Computers in Archaeology: Towards Virtual Pasts. Routledge.
  • Μπούνια Α., Νικονάνου Ν., Οικονόμου Μ. (eds.) (2008) Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Πολιτισμικής Κληρονομιάς: Διαχείριση – Εκπαίδευση -Επικοινωνία, Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Μουσειολογίας Μυτιλήνη 2004. Athens.
  • Tsiafaki D. (2012) “The Contribution of New Technologies in Archaeology: Goals & Issues”, in: N. Zacharias (ed.), 2nd Symposium – Archaeological Research and New Technologies ARCH_RNT, University of Peloponnese, DHACRM, Kalamata, October 21-23, 2010. Kalamata, pp. 93-98.
  • Τσιαφάκη Δ. (2019) «Η συμβολή των φυσικοχημικών μεθόδων στη μελέτη της κεραμικής», στο: Θ’ Επιστημονική Συνάντηση για την Ελληνιστική Κεραμική, ΙΙ, Θεσσαλονίκη 05-09/12/2012. Athens, pp. 723-729.
  • Tsiafaki D., Koutsoudis A., Arnaoutoglou F., Michailidou N. (2016) “Virtual reassembly and completion of a fragmentary drinking vessel. el reensamblaje y la reposición virtual de un recipiente de beber fragmentado”, Virtual Archaeology Review, 7(15), pp. 67-76.

Οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν στην ανασκαφή του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας στο Νέο Ρύσιο Θεσσαλονίκης. Εκεί εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές τις ανασκαφικής διαδικασίας, καθώς επίσης με την αναγνώριση, την κατάταξη και τη μελέτη του αρχαιολογικού υλικού. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες/ουσες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τον καθαρισμό και τη συντήρηση των ευρημάτων. Τέλος, οι φοιτητές/τριες ασκούνται στον σχεδιασμό των ανασκαφικών τομών, καθώς και στη φωτογράφηση των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Ανοικτά μαθήματα

Εργαλεία Μάθησης και Έρευνας

Ανασκαφή του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος

Κλικ εδώ για μετάβαση στην ιστοσελίδα της ανασκαφής

Χρονοδιάγραμμα και διάρθρωση

Το ΠΜΣ στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας είναι πρόγραμμα πλήρους φοίτησης, με διάρκεια 14 μηνών, που αποτελείται από τρία ακαδημαϊκά εξάμηνα. Τα μαθήματα γίνονται κυρίως τις καθημερινές και έχουν διάρκεια τριών ωρών. Τα πρώτα δύο εξάμηνα καλύπτουν τα μαθήματα του προγράμματος. Κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο περιλαμβάνει 13 διδακτικές εβδομάδες, τις οποίες ακολουθεί μια εξεταστική περίοδος 10 ημερών. Η τρίτη περίοδος αφορά στην εκπόνηση της μεταπτυχιακής διατριβής. Διατίθεται επίσης η επιλογή μερικής φοίτησης.

Ωρολόγιο πρόγραμμα

Η παρακολούθηση των διαλέξεων είναι υποχρεωτική. Υπάρχει όριο απουσιών.

Χειμερινό εξάμηνο

Εαρινό εξάμηνο

Ακαδημαϊκό προσωπικό

Μανόλης Μανωλεδάκης Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας / Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος Κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών

Διευθυντής του Π.Μ.Σ. στην Κλασική αρχαιολογία και την αρχαία ιστορία της Μακεδονίας

+30 230807537

m.manoledakis@ihu.edu.gr

Ελένη Μεντεσίδου Ακαδημαϊκή Συνεργάτης / Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος +30 2310807508

ementesidou@ihu.edu.gr

Τρισεύγενη Παπαδάκου Ακαδημαϊκή Υπότροφος / Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος tpapadakou@ihu.edu.gr
Νικόλαος Γιαννακόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας / Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών +30 2107277448

giannakn@arch.uoa.gr

Δέσποινα Τσιαφάκη Διευθύντρια Ερευνών / Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» +30 2541078787

tsiafaki@athenarc.gr

Αθανασία Κυριάκου Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας / Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης +30 2310997990

akyriak@hist.auth.gr

Νικόλαος Ακαμάτης Ερευνητής / Ακαδημία Αθηνών +30 210366466

nakamatis@academyofathens.gr

Απόστολος Μπουσδρούκης Ερευνητής / Archéologie de l’Asie centrale Université de Paris Ouest abousdroukis@gmail.com
Βασιλική Λάγαρη Συνεργάτης ειδικευμένη στην ψηφιακή αρχαιολογία / Museum of Applied Arts, Vienna vasiliki.lagari@mak.at

Δίδακτρα και οικονομικές προϋποθέσεις

Δίδακτρα

Τα δίδακτρα του ΠΜΣ στην Κλασική Αρχαιολογία και την Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας είναι 2.500€. Το ποσό δύναται να εξοφληθεί σε δύο δόσεις για την παρακολούθηση πλήρους φοίτησης και τέσσερις δόσεις για την παρακολούθησης μερικής φοίτησης, στην αρχή κάθε εξαμήνου. Τα δίδακτρα δύναται να χρηματοδοτηθούν μέσω του προγράμματος ΟΑΕΔ.

Προκαταβολή

Εφόσον έχετε γίνει δεκτός/ή στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, χρειάζεται να καταθέσετε μια προκαταβολή 500€ προκειμένου να διασφαλίσετε τη θέση σας. Το ποσό αυτό θεωρείται ως η πρώτη δόση των διδάκτρων σας. Η προκαταβολή δεν επιστρέφεται εφόσον έχετε ξεκινήσει τις σπουδές σας στο Δι.Πα.Ε. Στην περίπτωση που δεν έχετε ξεκινήσει τις σπουδές σας, η προκαταβολή μπορεί να επιστραφεί, αλλά θα παρακρατηθεί το 20% για τα διοικητικά έξοδα. Η προκαταβολή μπορεί να γίνει μέσω τραπεζικής μεταφοράς ή με τραπεζική επιταγή. Πληρωμές με πιστωτική κάρτα μπορούν να γίνουν μέσω των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών (ρωτήστε την τράπεζά σας, καθώς μπορεί να υφίστανται επιπλέον χρεώσεις).

Υποτροφίες

Η Σχολή Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών προσφέρει υποτροφίες για τα μεταπτυχιακά προγράμματα που διαθέτει, οι οποίες καλύπτουν ένα σημαντικό ποσοστό των διδάκτρων. Οι υποτροφίες αυτές είναι ανταγωνιστικές. Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την ποιότητα του πρώτου πτυχίου, τις προπτυχιακές σπουδές των υποψήφιων, τη γνώση της αγγλικής γλώσσας και το συνολικό προφίλ του υποψηφίου. Οι υποψήφιοι/ες για υποτροφία θα πρέπει να περιλαμβάνουν μια ξεχωριστή επιστολή στα έγγραφα της αίτησής τους, με την οποία θα αιτούνται υποτροφία, δηλώνοντας τους λόγους για τους οποίους πιστεύουν ότι τη δικαιούνται.

Ανακοίνωση προγράμματος – Εισαγωγή φοιτητών

Η επόμενη περίοδος εισαγωγής στο Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στην “Κλασική αρχαιολογία και την αρχαία ιστορία της Μακεδονίας”  θα αρχίσει τον Οκτώβριο του 2024. Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να υποβάλουν τις αιτήσεις τους έως τις 31 Αυγούστου 2024 επέκταση μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου (αλλοδαποί φοιτητές)/30 Σεπτεμβρίου 2024 (έλληνες φοιτητές) ή έως ότου καλυφθούν οι θέσεις, ακολουθώντας τις οδηγίες στη σελίδα «Αιτήσεις».

Προκηρύξεις εισαγωγής: ΑΓΓΛ | ΕΛΛ

Πρόγραμμα Ψηφιακή Αρχαιολογία

Ψηφιακή Αρχαιολογία. Πρόγραμμα του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας

Επαγγελματική εξέλιξη και σταδιοδρομία

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών προσφέρει καίρια και πολύπλευρη μελέτη της αρχαίας Μακεδονίας, η οποία περιλαμβάνει τους θεσμούς, τις διαλέκτους, τις λατρείες και τις τέχνες, καθώς και τις σημαντικότερες αρχαιολογικές θέσεις. Οι δεξιότητες που αναπτύσσουν οι φοιτητές/τριές μας θα τους επιτρέψουν να εργαστούν σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και άλλους φορείς που επικεντρώνονται στην μελέτη της Αρχαίας Μακεδονίας ή της Αρχαίας Ελλάδας γενικά, στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, σε ερευνητικά ιδρύματα, μουσεία κ.ά.

Πολιτική ποιότητας

https://www.ihu.gr/modip/qa-politic/

Εκθέσεις αξιολόγησης Π.Μ.Σ.

Εσωτερική αξιολόγηση

Εξωτερική αξιολόγηση

Χρήσιμα Έγγραφα

 Συνήγορος του φοιτητή

https://www.ihu.gr/synigoros-foititi

Κανονισμός Δεοντολογίας της Έρευνας

https://rc.ihu.gr/?page_id=869

Δήλωση προσβασιμότητας της ιστοσελίδας

Τοποθεσία

Το Πρόγραμμα «Κλασική Αρχαιολογία και Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας» προσφέρεται στις εγκαταστάσεις της Σχολής Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημιακού Κέντρου Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος στη Θέρμη Θεσσαλονίκης.

Επικοινωνία

Ταχυδρομική διεύθυνση:

Σχολή Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
Τμήμα της Σχολής Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών
14ο χλμ Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών 570 01 Θέρμη, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

Τηλ:+ 0 2310 807 526/523/53

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:

infoshsse@ihu.edu.gr

© Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος | Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών