- Διασφάλιση της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση. Σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων – Παράρτημα διπλώματος, Ν. 3374/2005, ΦΕΚ (189/2-8-2005)
- Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ν. 3549/2007, ΦΕΚ (69/20-3-2007)
- Δημιουργία Φορέα Διαχείρισης Ολοκληρωμένου Προγράμματος Δια βίου Μάθησης, ρύθμιση θεμάτων ιδιωτικής εκπαίδευσης και φορέων εποπτείας Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και άλλες διατάξεις, Ν. 3577/2007, ΦΕΚ (130/8-6-2007)
- Ρύθμιση θεμάτων του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις, Ν. 3794/2009, ΦΕΚ (156/4-9-2009)
- Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις, Ν. 3848/2010, ΦΕΚ (71/19-5-2010)
- Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, Ν. 4009/2011, ΦΕΚ (195/6-9-2011)
- Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις, Ν. 4485/2017, ΦΕΚ (114/4-8-2017)
- Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις Νόμο 4610/2019 ΦΕΚ (70/τ.Α’/07/05/2019)
- Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις. Ν. 4653(ΦΕΚ 12/24-01-2020)
- Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις. N. 4957, ΦΕΚ (141/21-7-2022)
- Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων και άλλες διατάξεις. Ν.5094, ΦΕΚ (39/τ.Α’/13-03-2024)
Μέσω των ανωτέρω νομοθετικών προσεγγίσεων:
Θεσμοθετείται η διαρκής αξιολόγηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης με σκοπό τη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας του επιτελούμενου από αυτά έργου και θεσπίζεται η κοινωνική λογοδοσία ως θεμελιώδης παράγων της αυτοτέλειάς τους. Ταυτόχρονα, καθιερώνεται ενιαία, σε πανελλαδικό επίπεδο, διαδικασία αξιολόγησης για τη διαρκή καταγραφή, ανάλυση και συστηματική αποτίμηση του διδακτικού και ερευνητικού έργου, των προγραμμάτων σπουδών και λοιπών υπηρεσιών των Ακαδημαϊκών Μονάδων.
- Διακήρυξη της Bologna (1999)
- Διακοίνωση της Πράγας (Prague Communique, 2001)
- Διακοίνωση του Βερολίνου (Berlin Communique, 2003)
- Διακοίνωση του Μπέργκεν (Bergen Communique, 2005)
- Διακοίνωση του Λονδίνου (London Communique, 2007)
- Διακοίνωση του Λουβέν (Leuven_Louvain-la-Neuve Communique, 2009)
- Διακήρυξη της Βουδαπέστης – Βιέννης (Budapest-Vienna Declaration 2010)
- Διακοίνωση του Βουκουρεστίου (Bucharest Communiqué 2012)
- Διακοίνωση του Γιερεβάν (YEREVAN COMMUNIQUÉ 2015)
- Διακοίνωση του Παρισίου (PARIS COMMUNIQUÉ 2018)
- ENQA (Ευρωπαϊκή Ένωση Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση)
- Ευρωπαϊκός Κατάλογος των Οργανισμών Διασφάλισης της Ποιότητας (European Quality Assurance Register for Higher Education – EQAR)
Με τη Διακήρυξη της Bologna αποφασίστηκε η δημιουργία ενός Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα στοχεύει στη διαμόρφωση ενός κοινού πλαισίου διάρθρωσης και λειτουργίας των Εθνικών Συστημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης Διασφαλίζοντας τη συγκρισιμότητα και την αναγνωρισιμότητα των ιδιαίτερων στοιχείων τους και των χαρακτηριστικών τους.
Τα κυριότερα σημεία των υπολοίπων αποφάσεων επικεντρώνονται στην διασφάλιση ποιότητας σε ιδρυματικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο στον ορισμό κριτηρίων και κατευθυντήριων οδηγιών για την επίτευξή της, στην αύξηση της πρόσβασης σε ποιοτική εκπαίδευση και σε προγράμματα κινητικότητας, στην σύνδεση των σπουδών με την έρευνα και την αγορά εργασίας, στην απονομή και αναγνώριση κοινών τίτλων σπουδών, στη διαμόρφωση ενός Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, στην ίδρυση Ευρωπαϊκού Μητρώου για την Ποιότητα στην Εκπαίδευση κ.α.